NA SEVER 2016 (CZ-PL-SWE-DK-D) 29.7. - 7.8. 2016

M O T T O  E X P E D I C E :  K d o   s e   b o j í ,   s e r e   v   s í n i

29.7.2016 odstartovali jsme v 11h z Výčap, za hojné účasti.  Startovní odmávnutí provedl Jirka Malena českou vlajkou. Po cestě zmrzlina, tankování v Trutnově a po 18h jsme zakotvili v kempu Dolce za Trutnovem. Krásnej kemp, stojí za doporučení. Etapa proběhla bez závad, ale od Hradce jsme v podstatě permanentně popojížděli v kolonách. Hrůza cestování. Nicméně plánovaný cíl etapy dosažen a to ve slušném mezičase. Souhrn etapy (z Výčap): čistá doba jízdy 4:27; ujeto 196km, průměrná rychlost 44km/h. Máme natankováno, nakoupeno a ráno vyrážíme na Polsko. Bye VLRX on the road.

P1110571Fb_img_1469815915382732520160729_194243

30.7.2016. Vstáváme v 7.30, po snídani a tranformaci stanů na prchající stany v 8.30 vyrážíme z Trutnova. Cesta bez komplikací, proplétáme se polskou částí Krkonoš. Pěkné výhledy i díky dobrému počasí. Poprvé zastavujeme (po cca 100km) před 11h na lesním odpočívadle. Protahujeme záda, krátká sváča a bezdušák z útrob Robertovy toyoty a plánujeme nad mapou kudy to vezmeme. Jirka vytahuje extra fixy, které si koupil za účelem zakreslení tras. Fixy nějak nepíšou. Osud je zkoumá a zjišťuj, že koupil fluorescenční fixy - tak třeba to bude vidět aspoň v noci :). Jedeme dál, vedení kolony se ujal Jirka a začalo to odsejpat. Co nás štvalo byly kostky v každé vesnici. (cituji: "Co kostky, napiš rozsypanej makadam".) Děs. Jsme rádi, že stroje drží pohromadě. Denní etapu končíme v 18h v kempu u jezera Lubniewice. Koupačka boží. Jirkovo zhodnocení dnešího dne: když to takhle půjde dál, ve středu jsme doma. Souhrn: Ujeto 318km, prům.rychlost 46, doba jízdy 6:28. Na trajekt do Ústí nad Svinou  zbývá 194 km, zítra bychom měli pohodlně dát.

P111059520160731_08023220160731_08024320160730_093029

31.7. Ráno vstáváme, někdo teda moc nespal. Barmanka v kempu o půlnoci knajpu zavřela a šla bucat, ale v baru nechala hrát na plný kule rádio (do venkovních reprobeden). Střídající se vstupy polského moderátora s diskošou mi teda usnout nedalo. V noci jsem to několikrát obcházel a přemýšlel jestli jim to  mám odstřihnout nebo vyhodit pojistky. Kdybych býval našel nějakou zásuvku, tak jsem to šroubovákem vyhodil. No nic rána jsem nějak dočkal. Pokračujem v jízdě a po poledni jsme u Baltskeho moře. Ujeto 252km. Čistá doba jízdy 5:12, prům.rychlost 48,5. V Ústí nad Svinou, v přístavu na trajekt do Ystadu se nám to trochen zamotalo. Nejpre spol. Polfferies, že mají na zítra vše obsazeno možno jet dnes na noc ve 22:30. Tak zkoušíme TT-Line  Unity-Line. Po dvouhodinovém obíhání okýnek a kanceláří už nemá volno ani Polferries. S náladou pokaženou objedávám a bookuji trajekt Unity-line pro všechy stroje na úterý 13h, loď POLONIA (odkaz zde). Zíra tedy máme volno a můžene prvést údržbu, kontrolu strojů a koupačku v Baltu. Pláž je tu suprová, píseček jak v Itálii. Tak zase zítra, bye.

P1110641

1.8. pondělí, z důvodu čekání na trajekt vyhlášen volný den. Jiřík Bartes zakázal opravovat cokoliv, co funguje. Nicméně letmé vizuální kontroly ze zvrhly do oprav. Nejvíc nakonec spravoval Bartes, který využil i svářečku na ulomený šponovák. Potom ale usnul zmožen spravedlivým spánkem, zatím co zbytek výpravy se ráchal ve vlnách Baltského moře. Dvakrát jsem volal do švédského kempu, protože recepce je dle webu do 20 a my dojedem trajektem až 20:30, ale kemp je prý obsazen a mám zavolat zítra. Tož uvidíme. Kdybychom tušili, jak báječné je kempování ve Švédsku, to bychom si ušetřili starostí. Odpolene vyštrachal Rosťa u popelnic gril, koupil uhlí, každý si koupil maso, klobásky a už to frčelo. A zatímco na vrátnici sepisuji tuto zpravu Osud, Jura a Rosťa jeli projet hadráky po opravě. Počasí je slušné, střídá se jasno, oblačno a sem tam přeháňka, teplota cca 20. Takže zítra ráno se vracíme 40km do Swinoujcie a trajekt spol. UNITY LINE nás převeze do Ystadu. Ozvu se jak to půjde. Čau.

20160801_11051120160801_103709P1110727P1110740

20160801_151230_220160801_151021_2

2.8. úterý. Vstali jsme poměrně brzy a v 9 h jsme vyrazili cca 40km na trajekt. Cestou proběhl nákup, dotankování a oprava hadráka Jury Jeřábka, mj. byla podruhé použita Robertova svářečka. Po 11 jsme se nalodili na trajekt Polonia (odkaz a parametry zde). Ve 13h jsme vypluli. Až se dostsnem k fotkám bude to zajímavé. Někteří (J.Bartes) se dožadovali třímetrových vln, a když se jich nedočkal, chtěl vzím útokem casino na trajektu, zaslepen jackpotem. Zbytek výpravy ho naštěstí zachránil. Cesta byla dlouhá, škoda, že jsme běháním po trajektu prokaučovali lehací sedadla v recllimbing area. Neva, hověli jsme si v červených sedačkách a zdřímnout se dalo. Ve 20.00 jsme se dotkli pneumatikami skandinávského poloostrova.  čuměli jsme, jak kapinát otočil loď na pětníku ve stísněném depu. To bylo na milimetry. Vyrazil jsme, zajeli jen 2km do kempu, bohužel zcela full. Fáze vyjednávání s blonďatou švédkou v recepci skončila neúspěchem a vyrazili jsme směrem Malmo. Když jsme míjeli asi šesté parkoviště s pár karavany hned u moře, pozeptali jsme se zde švýcarů na možnost kempování a jelikož jsme dostali odpověď no problem, máme po 22h postavené stany a klohníme večeři. Zjištujeme, že tyto kempovací parkoviště s wc a popelnicí jsou po celém pobřeží, a slouží k bezproblémovému přenocování turistů zdarma. Opravdu super. Zítra pokračování k zlatému hřebu, mostu Malmo - Kodaň (odkaz zde). Ahoj zítra, vaši velorexáři.

P111076120160802_11013520160802_191827P1110829P111085520160802_201657

 

3.8. středa. Vstáváme na Švédském pobřeží do nejkrásnějšího rána expedice. Děláme fotky velorexů u moře, Jura fotí "vylodění". Loučíme se s hipísákem ze 1967 busu scania a jedem. Cesta do Malmo byla jednoznačně nejhezčím úsekem celé expedice. skoro jsme se měli vykašlat na dánskoa Německo a jet nahoru Švédskem. Krása, nicméně přichází Malmo, najíždíme na dálnici a platíme mýto ke zdolání mety naší expedice, Oresundský most (odkaz). Pěkné, ale osobně jsem čekal aspoň nějaké parkoviště pro oblídku. Nic. Jen pár fotek cestou. POZOR: dosud jsme jeli na sever... a teď .... NA JIH :) Po dálnici jsme zdolali ještě Kodaň (nepřišlo nám smysluplné motat se v hlavním městě 5ti velorexama) a potom sjeli na okresku. Prima silnice po pobřeží, aneb přes celé Dánsko pořád rovně :). A za Kodaní nám začalo drobně pršet a propršelo celé Dánsko. Proto jsme ani nezastavovali a nahnali čas. V půl čtvrté jsme byli v přístavu Gedser a ještě se dostali za vrata trajektu. Zatímco Poláci nás převezli levně coby motocykly, Dáni nám napálili taxu za auta, (pozn. Velorex + 2 lidi 135Euro). Vezla nás kocábka Kronprins Frederik (odkaz zde). V Německu jsme natankovali a popojeli 76 km do kempu.

225km Švédsko, Dánsko, 79km trajekt a 76 z Rostocku do kempu(Teterov). 

20160803_073541P1110882P1110891P1110920P1110918P111092720160803_145807P1110973

Teď to hlavní. V kempu jsme zastavili a Jirka Bartes už se nerozjel. Ani neotočil motorem. Úplně natvrdo. Následovala rozborka válců, zjištěna uletěná segerovka přešlá přes píst. Bordel z toho v obou půlkách klik.skříně. Následovala výměna motoru, mašlení a končilo se v 1:30. 

P111098120160803_223200

20160804_00172120160804_08414520160804_064827

4.8. čtvrtek. Vstáváme v 7, v půl osmé poprvé zavrčí nové srdce Batesova hadrníka. Jelikož jsem tam včera nechal stará těsnění pod hlavou, musí se to rozdělat znova. Jura mi to dává sežrat! Operace se nezdařila a musela se revidovat. Pooperační vyšetření skončila v 10 a vyrážíme. Po konzultaci variant zpáteční cesty volíme zase přesun do Polska a kopírujeme D/PL hranici. Kempujeme v 19.30 v kempu privat holandského majitele, který mluví jako maďar a není mu rozumět. 50 euro za všechny nám napsal na papírek. Ale bazén, teplý sprchy, bar a klidná zahrada slibuje příjemnou noc. Ujeto 289 km. Pozor. Holanďan se projevil. Usmažil nám párečky a masové kuličky a odemkl mobilhaimy abychom pry nemuseli stavět stany. Na jednu noc to prý nemá cenu. Zdarma. Tak se mu snažíme zrevanšovat na baru. The most beautiful place in Poland!!!

20160804_220119P1120044P1120065P1120036

5.8.pátek. noc propršela, prší nám ráno, později zjistíme, že proprší celý den. Děkujeme bludnému holanďanovi za zapůjčení mobilhaimů. To bylo opravdu super. Takže vyrážíme. A jelikož chčije a chčije a chčije, krom čuracich pauzek nezastavujeme a jedeme a jedeme až v 14:46 překračujeme hranice ČR. Hned ve Frýdlantu dáváme oběd a rozhodujeme se, že po včerejší noci v mobilhaimu už dnes do stanu nepůjdem. Dojíždíme do Liberce a ubytováváme se v kempu Pavlovice v chatkách. Je to ovšem suveréně nejdražší kemp za celou dobu. Zlatým hřebem dne byl však výjezd na Ještěd. Ujeto 245km, doba jízdy 7 hodin.

P1120078 20160805_19553020160805_18554820160805_184927

6.8. sobota. Po včerejší večerní bohřlivé diskuzi, zda jet do Prahy do technického muzea, kdy hrozilo, že se část expedice oddělí a pojede už domů, jsme dosáhli kompromisu. Je to težké, když kluci zase na týden odjíždí do práce a chtějí aspoň tu neděli strávit s rodinama. Kompromis: Národní zemědělské muzeum v Čáslavi. Byla to dobrá volba, muzeum bylo super. Jinak jsme pádili do Ml.Boleslavi po dálnici a pak přes Kolín, Čáslav, Havl.Brod a Jihlavu a v 15h jsme po referenčním tankování pro výpočet spotřeb, dojeli do Výčap, kde nás u Jirkovy přítelkyně čekalo bohaté pohoštění. Mňam, bylo to sqělé, děkujeme moc! Akce tímto úspěšně skončila, v úspěšném čase i přes jednu výměnu motoru (noční). Do Výčap ujeto 230 km.

P1120146P1120200P1120203P1120208

Podtrženo a sečteno, měřeno GPS, je to přesně: JSME DOMA. Jeli jsme 9 dní. Projeli jsme 5 států (Česko, Polsko, Švédsko, Dánsko, Německo). Zdolali jsme 1910km po souši a 260km po moři, natankovali 529,4l benzínu, nejmenší průměrná spotřeba: Rosťa 4,4 (nejvyšší 5,9).

Kompletní reportáž včetně videí a fotek udělám snad do týdne, dejte mi trochu času :) teď už není kam spěchat. Díky Vám, spolujezdci, za super zážitky a Vám milí čtenáři za podporu.

VIDEO - ODKAZ ZDE - KLIK

Ivoš & Velorex team Třebíč